14 June, 2022

Kemuliaan Seorang Wanita - Syeikh Muhd Zainul Asri


Anak, Isteri, Ibu dan Menantu, inilah kemuliaan Seorang Wanita yang mengejar keredhaan Allah Subhanahuwataala. 

Wanita Seorang Anak
Seorang anak yang solehah adalah anak yang tidak membantah percakapan ibu dan ayahnya. Keredhaan Allah Taala terletak pada sejauh mana keredhaan ibu dan ayahnya. 

Amanah ibu bapa kepada anak adalah Mengejar Ilmu. Semasa belajar, si anak ini mengkhianati amanah ibu ayahnya. Maka si anak itu telah tergelincir dari keredhaan Allah Taala. Si anak perlu meminta kebenaran ibu ayah dalam melakukan apa sahaja. 

Dan sekiranya telah berkahwin, tetap perlu mendapatkan restu ibu ayah untuk mendapatkan berkat. Berkat kerana ibu ayah rasa diutamakan dan kita dikatakan anak yang baik, maka kita akan dapat kehidupan yang baik dalam hidup kita. 

"Letak ibu ayah kita lebih dari segala-galanya."

Untuk mendapatkan berkat dan rahmat. Ibu ayah adalah kemuliaan hidup kita. 

Wanita Seorang Ibu
Punya lidah yang berbisa. Nak anak jadi apa, hanya perlu berdoa. Tidak perlu susah hati, lambat laun doanya akan makbul dengan syarat pakaian dan makan minum adalah halal. 

Jadi sentiasalah minta ibu ayah sentiasa mendoakan kita. Jangan sia-siakan nikmat yang Allah Taala sediakan, mustajabnya doa kita. Doakanlah untuk anak-anak. Mintalah dengan banyak-banyak. 

Doa yang mustajab adalah berdoa dengan hati yang luluh.

Wanita Seorang Isteri
Syurga dan neraka adalah di tangan suaminya. Perjuangannya adalah memartabatkan suaminya. Seorang isteri solehah setelah suaminya mengatakan si isterinya seorang yang baik. Maka, itulah komperm syurga untuk isterinya. 

Taat pada Allah, Rasul dan Suami maka syurga untuk si isteri itu. 

"Isteri hendaklah meletakkan suami dalam segala-galanya"

Suami yang mencipta derhaka kepada ibu ayah isteri, jadi si suami itu telah berdosa. Contoh si suami salah guna kuasa. 

Wanita Seorang Menantu
Mertua adalah sama taraf dengan ibu ayah sendiri. Bagi orang yang berilmu, dia akan mengasihi, menjaga, menghargai dan menghormati mertuanya. 

Rebutlah kemuliaan status yang kita ada. 





No comments: