28 August, 2015

I Really Miss Them So Much

Ya Allah, rindunya nak ride sesama lagi. Namun pe kan daya, ada misi yang perlu diselesaikan terlebih dahulu. Ada kerja yang perlu diselesaikan. Ada sesuatu yang perlu capai matlamatnya dulu. 


Misi 2 tahun yang pertama ini, nak usahakan Shaklee ini dahulu. Tanam benih, semai, jaga, siram, baja cukup-cukup. Nanti hasilnya, sure memuaskan hati. Ye tak?


Misi seterusnya, setelkan hutang-hutang yang keliling pinggang ni. Kemudian, baru buat tabungan semula. 

Duit tabung semuanya da licin lecak dek termakan dengan godaan MV2 Money Games, program EMAS KJ dan Khazanah Bangsa dan macam-macam lagi kes penipuan. 



Then, baru fokus pada pengumpulan aset, pendidikan anak-anak dan diri-sendiri. Hajat di hati, nak sambung belajar lagi untuk memberi inspirasi kepada anak-anak dan penuhi hajat arwah mak yang nak sangat Melati menjadi pakar kaunseling. 


Melati yakin dengan Shaklee, Melati mampu melangkah lebih jauh untuk membina hidup baru setelah tidak berjaya dalam pengurusan kewangan sendiri. 

Dalam Shaklee, banyak insentif yang ditawarkan umpamanya untung runcit, bonus bulanan, bonus naik pangkat, bonus kereta, bonus percutian keluarga secara percuma serata dunia, bonus ziarah dan umrah bersama ahli keluarga jika kita benar-benar bersungguh-sungguh buat samada dari segi kerohanian dan kerja buat kita sehari-hari. 


Kata kuncinya adalah bersungguh-sungguh dan niat kena betul. Sure kita di lorong yang betul. 



Melati bukan racist, tapi Melati lebih senang bekerja dengan orang yang beragama islam. Seperti yang kita tau, islam amat menekankan mencari rezeki melalui perniagaan. 9/10 dari rezeki di atas muka bumi ini adalah dari sumber berniaga. 

Rezeki dalam islam adalah merangkumi semua aspek umpamanya kebahagiaan emosi, wang ringgit, kawan-kawan yang baik, makan minum yang halal, segala urusan yang sentiasa mudah dan lancar, anak-anak yang soleh dan solehah, suami yang pemurah dan penyayang serta keluarga yang aman bahagia.  

Kalau tak dapat duit pun, tak de hal, sebab hati kita senang dan tenang, ada anak-anak yang soleh dan solehah, kawan-kawan yang baik dan banyak lagi. 


Duit memang perlu tapi kita tak rasa susah hati. Allah lapangkan dada kita. Itu yang kita nak dalam hidup, kan. Hidup tanpa stress dan hidup dengan tenang sekali. Cool je... 



Sebelum ini, ramai yang mengajak Melati buat MLM Z*****n, E***C**x, D**, R***x dan macam-macam lagi. Melati perhatikan, MLM sedemikian, lebih kepada duit semata-mata. Bukan kepada perkongsian kebaikan produk tersebut. 

Contohnya, beli stok banyak-banyak. Apa akan jadi kalu stok tersebut tidak terjual dan tiba tarikh luput. Rugi bukan? Ditambah pulak dengan majlis-majlis yang mendedahkan aurat dan makan minum yang disediakan belum pasti halal atau haram. 


Seakan keperluan, ramai orang mencari side income untuk menampung keperluan diri dan keluarga selain memenuhi kehendak masing-masing. Ditambah plak dengan hutang meminjam orang perseorangan, hutang belajar, pinjaman kereta, rumah dan lain-lain. 


Nak naik rank, pendapatan setahun dalam lingkungan tu le...

Melati baru beberapa bulan dalam Shaklee. Sepanjang sesi pengenalan ini, Melati perhatikan banyak orang yang beragama islam yang telah menempa nama dan mencipta kejayaan bersama Shaklee. 


Secara tak langsung Melati merasa bangga dengan Shaklee disebabkan cara Shaklee yang begitu menekankan aspek kerohanian contohnya; 


"Apa yang kita nak, kita MESTI minta betul-betul dengan Allah."


Caranya, usahakan dahulu dan bertawakal dengan bangun malam menunaikan solat Tahajud, Solat Taubat, zikir munajat, baca doa murah rezeki, doa mudah bayar hutang dan permudahkan urusan dan membaca quran tafsir sekurang-kurang 10 mukasurat sehari. Cara berdoa pun turut diajar dalam Shaklee. 


Memang berbeza dari MLM yang lain. Kalu arwah mak ada ni, pasti dia bangga ngan Melati. Al-Fatihah untuk arwah mak.



Suatu hari kelak, inilah kunci motor superbike Mawar Melati

Mana nak cari orang yang sanggup berkongsi kejayaan mereka melainkan hanya berpasakkan pada duit semata-mata. Dalam Shaklee, perkongsian memang amat ditekankan. 

Kata Master Hj. Roslan, orang yang suka beramal dan berkongsi kebaikan adalah insan yang pasti berjaya dalam Shaklee. 





Sebab Dr. Shaklee sendiri pun pada awalnya berkongsi kebaikan produk ciptaannya dengan semua orang melalui chanel radio, kadang di kliniknya sendiri dan banyak lagi. Produknya terbukti berkesan dan selamat digunakan. 


Secara tak semena-mena Shaklee telah menempa nama di persada dunia dengan antara syarikat yang menaja angkasawan ke angkasa lepas, atlet-atlet dalam sukan antarabangsa dan sebagainya. Hebat, kan? 


Maklumlah Dr. Shaklee adalah orang yang pertama mencipta supplemen iaitu pada tahun 1915. 




Opsss, berbalik pada bonus tadi, mana-mana bonus yang diperolehi, sentiasa diingatkan supaya dahulukan perbelanjaan mana yang penting terutamanya menjelaskan hutang dan pinjaman. 

Menurut mentor Melati, hutang adalah pemberat hidup. Biar kita miskin dahulu dalam usaha menjelaskan hutang. Insha Allah, Allah akan permudahkan usaha kita nanti. Melati amat setuju dengan hakikat itu. 


Setelah selesai semua misi-misi tu, barulah Melati boleh join group motor ride sana sini. Yang Melati nak pergi sangat, 1000 corner, Segitiga Emas (Laos, Thailand, Myanmar) dan ride to Vietnam. 

1000 corner adalah impian emas Melati sejak mula memiliki Z1000 pada tahun 2013. Disebabkan halangan keluarga, Melati terpaksa lepaskan apa yang Melati minat demi ayah dan keluarga tercinta atas sebab-sebab tertentu. 

Apa yang Melati nak sangat adalah Freedom. Kebebasan Masa dan Kewangan. Target Melati, ingin menjadi salah seorang Work At Home Mom (WAHM@2019). 


Orait guys, nanti kita ride lagi pada awal 2018. Hopefully...

No comments: