06 September, 2015

5 Tips Penulisan Blog Secara Berkesan





Ada banyak tips sebenarnya, untuk menarik orang singgah dan baca apa yang kita tulis. Tapi, di sini Melati hanya kongsikan yang perkara-perkara penting sahaja. 

Ada lima perkara-perkara utama yang perlu dititikberatkan semasa menulis sesuatu artikel antaranya : 

  • Penyelesaian masalah
Kebanyakan orang akan mencari maklumat untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi hanya menaip di kotak carian seperti google, bing, yahoo dan sebagainya. 

Bermula dari situ, sebagai seorang penulis yang baik akan cuba menyalurkan info atau berkongsi maklumat yang jelas berkaitan sesuatu isu. Secara tak langsung akan mewujudkan rasa percaya dan rasa ingin "ikut" apa yang kita kongsikan dalam blog.

  • Profesional


Tiada unsur-unsur copy and paste dari blog orang lain melainkan diolah berdasarkan pemahaman sendiri. Ejaan perlu betul, tepat dan tiada perkataan yang berwarna warni. 




Seelok-eloknya blog mempunyai domain sendiri contohnya www.happylife.com dan disarankan hanya 2 hingga 4 suku kata sahaja supaya mudah disebut, dieja dan yang paling penting diingati.

Begitu juga dengan cara menulis. Seharusnya setiap artikel yang ditulis perlulah menggunakan saiz huruf yang besar dan senang dibaca serta dalam satu perenggan tu hanya mempunyai 2 - 5 baris sahaja. 

Maksimum hanya satu artikel sahaja ditulis setiap hari. Setiap artikel hanya mempunyai 1 atau dua isi penting sahaja. Ini adalah untuk mengelakkan timbulnya rasa bosan dan jemu di kalangan pembaca.


  • Tajuk yang sesuai


Kebanyakan kita lebih tertarik pada angka. Contohnya "Ketahui 7 Teknik Cara Mengempiskan Perut". Seeloknya biarlah tajuk tu bersesuaian dengan artikel dan seboleh mungkin elakkan dari menulis tajuk yang berbentuk provokasi ataupun kontroversi. 

Ini adalah untuk mengelakkan salah faham dalam komuniti kita kerana kebanyakan dari kalangan pembaca hanya membaca tajuk sahaja dan tidak meneliti isi kandung yang ditulis. 


  • Penerangan mesti jelas
Penerangan atau huraian berkenaan sesuautu isu itu mencapai mesej atau maksud yang ingin disampaikan. Tidak perlu hiraukan berapa banyak patah perkataan yang ditulis. Janji, mesej sampai kepada pembaca. 

Secara tak langsung, boleh mengundang rasa seronok di kalangan para pembaca untuk berkongsi dengan orang lain berkenaan info yang kita kongsikan.


  • Artikel berkualiti


Sekiranya kita ketandusan idea, tiada salahnya kita mencari idea melalui komen-komen dari facebook group, majalah, atau sebagainya. Penulisan yang baik adalah penulisan yang berdasarkan pembacaan dan pemerhatian serta kajian berkaitan sesuatu isu. 




Dah selesai bab menulis, jangan pulak lupa untuk berkunjung dan memberi komen kat blog blogger yang lain pulak tau. Kalau tak, macamana orang nak kenal blog kita, kan?

pssst... ini adalah pesanan untuk diri sendiri. :)





No comments: