30 October, 2023

Elakkan Penambahan Perasa Tiruan Dalam Makanan Bayi

Elakkan Penambahan Perasa Tiruan Dalam Makanan Bayi

Bahasa perasa seperti kiub pati ayam mengandungi bahan pengawet dan monosodium glutamate (MSG). Kiub ini tidak sesuai diberikan kepada bayi berumur 1 tahun dan ke bawah kerana buah pinggang bayi tidak matang sepenuhnya, kerana kiub ini tinggi garam, mengandungi Monosodium Glutamate (MSG) dan bahan pengawet.

Sesetengah ibu beranggapan bahawa pemberian bahan perasa seperti kiub pati ayam adalah dibolehkan bagi bayi berumur 1 tahun ke bawah kerana boleh meningkatkan pengambilan protein.


Jangan tertipu dengan nama “kiub ayam”tersebut kerana kiub ini sebenarnya bukanlah bersumberkan ayam semulajadi. 


Selain itu, bayi yang diberi bahan perasa terlalu awal lebih cenderung untuk memilih makanan kerana sudah terbiasa dengan rasa ‘sedap’. Mereka akan menolak makanan yang berasa tawar. Bukan itu sahaja, deria rasa bayi juga sebenarnya 100 kali ganda lebih sensitif daripada dewasa. Walaupun kita tidak meletakkan perasa, bayi sudah dapat merasa perisa semulajadi daripada makanan yang para ibu sediakan.


Sebaiknya ibu membuat sendiri kiub pati ayam di rumah. Lebih sihat kerana kita menggunakan ayam segar, tiada garam dan boleh ditambah sayur-sayuran.




No comments: