22 November, 2023

Fashdu

Korang pernah dengar tentang fashdu? Ini pengalaman kita dengan fashdu


Macamana boleh tersangkut ngan fashdu?

Asalnya ngah urut member sakit belakang. then dia share pasal fashdu alternatif untuk buang darah kotor selain berbekam. so, kita menda baru, memang nak sgt la mencuba tambah plak harganya masih mampu untuk dibayar berbanding rawatan bekam, kurang-kurang kena ada RM150.


Then, member add kan kita masuk dalam group fashdu ni, dalam group ni kita boleh tgk kat mana team fashdu ni berada, then kita boleh laa join untuk rawatan. 

🎯MANFAAT AL FASHDU:🎯

🩸Menyeimbangkan zat besi dalam tubuh sehingga mampu mencegah komplikasi penyakit

🩸Meningkatkan Imunisasi badan

🩸Memperbaiki organ Limpa di dalam badan

🩸Mengatur dan Mengeluarkan Toxin di dalam Tubuh

🩸Menstabilkan gula dalam darah

🩸Mengubati Migrain ,Vertigo dan Sakit  Kepala yang berpanjangan

🩸Mengubati sakit akibat gout dan Kolestrol berlebih di dalam badan 

🩸Memperlancarkan aliran darah yang tersumbat

🩸Terapi penyembuhan strok dan jantung koroner

🩸Meningkatkan kualiti oksigen

So, hari ahad tu, selepas hantar asya tengahari tu kita singgah laa kat satu surau kat tepi highway ELITE. Sesampai sana, kita nampak dua besen yang ada plastik transparent berisi darah. Darah merah hitam pekat. Kita da rasa lain macam. 


Pastu, kita nampak darah memancut-mancut keluar dari hujung ibu jari kaki, ada dari tangan dan ada yang dari dahi.


Masa tu, kita da mula berdebar-debar dah. ahahaha. mungkin takut ngan jarum, jarumnya besar. pastu, kita dijemput duduk, masa tu memang panas terik. lepas tu, perawat dah mula cucuk kat dua-dua ibu jari kaki. darah keluar memancut-mancut. 


cuma yang sebelah kanan, macam malas nak keluar. Lepas tu ada seseorang tanya kita, ok tak? rasa pening-pening tak? then kita balas, pandangan kita cam kabur, then beransur-ansur gelap. Dan suara makin menjauh.. telinga macam tersumbat... 


Lepas tu, ada seseorang datang picit2 badan kita,dan buka tudung dan baringkan kita. masa tu memang tak nampak apa dah.. rasa berpeluh dan berdebar-debar macam nak pecah dada. dan rasa lembik giler.

huwahahaha rupanya cenggitulah pitam. 


Then bila kita da ok, perawat memohon maaf sebab tanya dulu tahap kesihatan kita, dan kenapa datang utk rawatan. kita plak tak de plak bercerita. dah tak ditanya.. wakakakakak. 


sepatutnya bagi yang berdarah rendah, tak digalakkan buat fashdu. dan kita tergolong dalam golongan tu. Dan kalau buat pun perawat akan cucuk satu ibu jari kaki jer.. tidak akan buat kedua-duanya sekali. 


Then, mungkin juga kita ada mabuk darah.. sebab masa tgk darah memancut-mancut tu sehingga sekarang rasa cam lemah. sekrang pun rasa cm nak termuntah. terbayang-bayang darah memancut-mancut dan darah sebesen tu. 


Then, kita ada maasalah migrain, sakit tulang belikat dan bahu seakan terkehel. Ada masalah nyeri kat sendi kaki. Selepas kita buat rawatan fashdu tu, alhamdullillah, badan rasa ringan skit. sakit2 tu dah berkurangan, kepala da kurang sakit. 


Sebelum ni, setiap 3 blan sekali, jika takde masalah dengan hb, kita akan pergi derma darah kat Suite Puspanita P10. Tapi sejak2 amik ubat migrain dan sakit urat, kita dah tak derma dan hb kerap tak lpeas 12.5

 

Dan ini nasihat perawat, 

Loba-Loba 28 Jun 2022 

Pastikan darah merah dan zat besi dalam darah cukup utk buat rawatan al Fashdu , jarakkan 120 hari utk al Fashdu berikutnya. Jika di ambil terlalu awal takut kita kekurangan darah merah dan kehilangan zat besi dlm darah. Kekurangan ini boleh menyebabkan kita kehilangan oksigen dlm badan dan boleh membuatkan kita rasa lemah , pening kepala dan tidak boleh tidur malam


APA ITU RAWATAN ALFASHDU ??

Fashdu ialah proses penebukan salur darah yang bertujuan membersihkan tubuh daripada “darah toksik”. 


Apa itu darah toksik? Darah toksik ialah darah yang boleh menyebabkan penyakit, atau boleh juga disebut sebagai “darah patogenik”.


Adakah anda mengalami masalah seperti:

⭕️Kencing Manis

⭕️Gout

⭕️Jantung

⭕️Kebas Kaki

⭕️Tekanan darah tinggi

⭕️Strok

⭕️Buah Pinggang


Perawatan Al Fashdu Malaysia 24 December 2018, Perbezaan Hijamah/Bekam dan Fasdu

Hijamah/Bekam dan Fasd

Apabila orang bercakap tentang manfaat kesihatan menderma darah, ia adalah sama dengan Venesection (menusuk salur darah utama) yang dipanggil Fasd pada masa dahulu. 

Perbezaan antara Hijamah & Fasd adalah darah itu sendiri, Fasd (Derma Darah) membuang darah segar dari pembuluh darah, manakala Hijamah/Bekam membuang darah septik/toksin dari bawah kulit.

Fasd berguna untuk penyakit-penyakit yang dapat disembuhkan dengan mengeluarkan darah segar dari badan, tetapi jumlah penyakit yang dapat disembuhkan adalah sangat sedikit, tetapi darah septik/toksin yang merupakan punca pelbagai penyakit hanya dapat dikeluarkan melalui Hijamah/Bekam. 

Ibn Al Qayyam menulis bahawa "Bekam mengeluarkan darah septik/toksin lebih cekap daripada menusuk pembuluh darah". 

Sesuatu fakta yang mengejutkan ialah bahawa darah septic/toksin yang dikeluarkan melalui teknik Hijamah/Bekam tidak boleh didermakan atau digunapakai kepada orang lain.

Hijamah lebih unggul daripada Fasd dalam banyak aspek, perbandingan Fasd & Hijamah dengan pengamatan.




No comments: