03 November, 2015

Bermulanya RinduMelati di sini...

Lama betul tak menulis kat sini. 

Sebenarnya, ia terhenti disebabkan Melati berhajat nak membeli domain sendiri sejak September yang lalu. Tapi tak terbeli. Dah survey sana sini, dan da ada yang sangkut da pun... tapi ia terhenti di pertengahan jalan. 

Kali ni, Melati kena teruskan menulis jugaklah, demi silent reader blog rindumelati ni. Terima kasih sebab support blog ni. Sayang kamu semua, taw!

Well, sebenarnya, banyak menda nak dikongsi sehinggakan tak tau yang mana satu yang mana nak dimulakan dulu. 

Orait, actually, ramai kawan-kawan mencadangkan Melati untuk teruskan berkongsi pengalaman Melati menjelajah bebas ke hulu ke hilir di bumi Allah ni. Dan ada jugak yang suggest Melati sharing pasal Shaklee je. Hurmm...dilema sungguh hati ni dibuatnya.

Tapikan, niat asal Melati menulis di blog rindumelati ini adalah untuk sharing pasal pengalaman perjalanan sepertimana yang ada pada blog-blog kaki jalan yang lain. 

Senang untuk kawan-kawan yang lain membuat rujukan, kan? Tambahan pula, Melati memang suka sangat berkunjung kat tempat-tempat yang tak berapa nak glamer dan tak famous

So, sekurang-kurangnya, Melati bolehla, kan berkongsi tips untuk panduan kita semua. Mana tau ianya berguna. Inshaa Allah.

Inilah dia rentetan citer asalnya niat Melati wujudkan blog rindumelati....


Selepas pulang dari Umrah Mei 2011 secara sendirian, Melati mula berani untuk melangkah berseorangan menjelajah ke bumi Makassar, Sulawesi Selatan, Indonesia pada November 2012. 




Dari Selatan naik ke Utara, Melati ke Toraja, ke Gua Makam Bangsawan Toraja, mendekati budaya orang sana dan juga secara tak langsung mengenal bermacam-macam nama pengangkutan awam yang ada di bumi keturunan Bugis ni. 


Dan yang paling tidak mampu dilupakan, Melati terpaksa meminjam duit orang tempatan dan menggadaikan satu urat gelang emas putih hadiah harijadi disebabkan masalah kad ATM dan kebetulan duit habis licin untuk pulang ke Malaysia. 

Itulah antara pengalaman yang paling tak dapat dilupakan sehingga ke saat ini. 




Kemudian, pada tahun penghujung 2012, Melati mula berjinak-jinak dengan bumi Thailand. Sejak dari situ, hati Melati rindu sangat dengan keramahan dan kesopanan orang Melayu Thai, keindahan bumi Thai dan macam-macam lagi. 


Lunch@Songkhla

Pada Januari 2013, lagi sekali Melati menunaikan umrah. Trip kali ini, memang best. Melati berjaya mendaki Jabal Nur. Pengalaman yang paling terindah. 


Muka Melati menahan sakit lenguh sendi dan demam selesema

Tak terungkap dengan kata-kata. Allah saja yang tau. Jabal Nur bermaksud Bukit Bercahaya. Memang sangat bercahaya seperti siang walaupun di waktu malam.  

Pengalaman yang tidak dapat dilupakan, selepas pulang dari Jabal Nur, Melati sakit lenguh-lenguh sendi dan batuk selesema sepanjang berada di Makkatul Mukarramah dan di Madinah sehinggalah kepada saat pulang ke Malaysia. 

Alhamdullillah, Melati dikurniakan seorang suami yang penyayang, yang sanggup bersusah payah memapah Melati untuk berulang alik ke Masjidil Haram dan Nabawi serta melayan semua kerenah Melati sepanjang berada di sana.


Breakfast@Aonang, Krabi

Then, pada April 2013, Melati mula menjelajah Krabi sendirian dan kemudian lagi sekali Melati ke Krabi bersama famili pada Oktober 2013




Lunch@Krabi - pondok sebelah masjid. 

After that, Melati mula join group motor Benelli600 pada September 2013. Dan Melati berpeluang join konvoi ke Hat Yai untuk pertama kali dengan bikers, as a photographer pada Jun 2014 untuk event Danok Bike Week



Cinta pandang pertama

Pada November 2014, Melati bersama-sama anak-anak kecil menjelajah sendirian di bumi yang bagi Melati cukup asing. Melati tak pernah sampai pun sebelum ni dan pernah tersesat beberapa kali semasa perjalanan pulang ke hotel. Lupa ingatan...

Sebenarnya, sebelum bertolak, banyak kali Melati buat solat istikhorah, minta petunjuk. Melati takut dan kecut hati jugak namun Melati gagahkan jugak lah... 

Alang-alang da banyak da berhabis untuk trip ni, akhirnya Melati terbang ke Ho Chi Minh, Vietnam pada  Nov 2014, dan menaiki bas ke Phnom Penh dan seterusnya ke Seam Reap, Cambodia. 


Merentasi Vietnam - Cambodia

Kemudian Melati beranikan diri bersama anak-anak menaiki teksi sapu dari Seam Reap - Poipet - Aryaphratet, Thailand. Nasib la masa terhad, kalu tak kami terus ke Bangkok Thailand sambung menjelajah lagi. 


Prebet sapu atau teksi sapu

Sebab dari Aryaphratet ke Bangkok, hanya 19km je. Rugi pulak masa tu, amik penerbangan pulang ke Malaysia dari Seam Reap. 




Namun, pengalaman yang paling menakutkan dan mencemaskan Melati, apabila Melati tersangkut di lapangan terbang Cambodia means tidak dapat pulang ke Malaysia gara-gara salah faham pasal tiket. 





Alhamdullillah, ada insan yang bermurah hati sanggup menolong. Dapat jugak lah kami terbang pulang. Perasaan lega sesangat pada masa tu. Melati selitkan USD50 sebagai upah untuk orang yang sudi membantu saat-saat genting cam tu.


Airport Seam Reap

Keindahan bumi Seam Reap terutama menikmati sunset bersama sang raja air tawar (buaya) di Tonle Sap Lake menggamit kenangan yang teramat indah. Waktu tu, lupa Melati pada semua masalah. 




Kemudian, pada Disember 2014, Melati buat kali kedua, mengikuti konvoi bermoto ke Betong, Yala, Thailand. 

Pada Mac 2015, lagi sekali masuk Hat Yai, konvoi berkereta bersama kawan-kawan bikers Melati. 


Ole-ole Floating Market 

Dan yang paling paling best, adalah pada April 2015, Melati lagi sekali diundang untuk ikuti konvoi bermoto as a photographer bagi misi ke Phuket Bike Week. 


Melati bersama rakan Kawasaki Ladies Bikers@Danok Border



Lunch@Krabi

Yang itu, Melati siap rakam video, tetapi disebabkan ada sedikit masalah teknikal pada laptop Melati, video tu terpaksa hold dulu lah. Kumpul duit untuk beli laptop hi-end

Yang sekarang ni, laptop sejak tahun 2010, da banyak software and hardware yang da obselete. Setakat layan movie boleh la. 

Banyakkan citer nak sharing.. tapi itulah. 

Inshaa Allah, ada masa yang sesuai, ada mood yang baik, Melati akan kongsikan cerita dan tips jejalan untuk rujukan kita semua. 

See u then guys. Muaaahs.





No comments: