10 March, 2018

Ceritanya sepagi @Beacon Hospital

10 Mac 2018
Beacon Hospital Petaling Jaya

Pagi tadi, kita berada di Beacon Hospital atau lebih tepatnya Beacon International Specialist Centre. #firsttime kita kat sana. Kita ke sana untuk temani kawan kita buat annually health screening. Baguslah kawan kita tu, kan, buat medical check-up setiap tahun. Kalau ada apa-apa masalah kesihatan, bolehlah dikesan awal. Bak kata pepatah, cegah sebelum kena, rawat sebelum parah. 


Sesampai kita kat hospital tu, wow, gahnya. Rasa macam masuk hotel kot, hik3. Maklumlah. kita ni, apa-apa pasal kesihatan, kita hanya tau ke hospital dan klinik kerajaan je. Bukan apa, servis hospital kerajaan pun ok. 


Dah lah macam hotel, tak macam hospital langsung. Aman dan damai je. Wah!!! best kot. Ada plak disediakan sarapan pagi dan televisyen yang menayangkan movie yang best. Walahai...kiranya kalau menunggu lama pun, tak apa. Bukannya tak de kafeteria di hospital ni. Ada.

Termangu-mangu kita dibuatnya. Dah macam rusa masuk kampung, hik3!



Kita dok kira-kira, kalau hospital ni macam hotel. Yang Prince Court tu macamana plak ye? Kita lagi laa tak de bermimpi nya nak ke sana. Hospital untuk orang ternama dan kenamaan je.


Selepas mendaftar, kawan kita terpaksa memakai baju hijau macam pesakit hospital kerajaan tu. Yang perempuan, diberikannya baju hijau dan scarf. Cantik dan sweet gitu. 

Selepas menukar baju, kawan kita tu kena amik darah dulu. Then, buat x-ray pada dada untuk check paru-paru, ultrasound untuk check prostat, hempedu dan hati. Dan yang terakhir buat ujian stress test. Berlari atas treadmill dengan 4 kelajuan selama 12 minit. Stress test ini untuk check kesihatan jantung. 

Sementara menunggu dipanggil untuk ujian stress test, kawan kita tidak dibenarkan untuk smoking, minum teh atau pun kopi. Sebabnya, kalau amik minuman tu, kebarangkalian heart beat akan jadi bertambah laju dan result untuk stress test akan jadi tidak tepat. Itu yang kita faham daripada cakap-cakap penyelia dengan kawan kita itu lah!


Dah selesai semua ujian, last sekali kena lah jumpa doktor. Sambil-sambil nak jumpa doktor, hidangan makan tengahari pun sampai. Huwahahaha.. kita makan lagi.

Ok, sedikit intro pasal kawan kita ni yer.
"overweight, suka masakan bergoreng dan berlemak, masalah gout, sakit dada dan sakit belakang"

Perkataan baru bagi kita hari ini : 

ischaemia - yang menyebabkan dada kawan kita tu sakit, disebabkan darah kurang oksigen kerana terlalu banyak plak yang menimbun dalam salur darah. Plak terhasil daripada kolestrol yang tinggi.

diffuse fatty liver - Menakutkan apabila baca artikel ni. Biasanya hati yang banyak lemak ni, terjadi pada orang yang overweight, kolestrol tinggi, ada penyakit kencing manis dan macam-macam. Boleh baca artikel tu. Disarankan turunkan berat badan dan sentiasa buat exercise serta banyakkan makan makanan berserat macam sayur, buah dan lemak sihat macam fatty acid omega-3, 6 dan 9.  Selain itu, boleh baca artikel ini, cara memulihkan hati yang berlemak dan Bahaya hati berlemak.

Left Renal Calculi - kawan kita ada masalah batu karang. Patutlaa asyik sakit belakang je. Dan baru kita tau, gout ada perkaitan dengan batu karang dan sakit belakang. Untuk bacaan lanjut boleh baca kat Batu karang : punca, rawatan dan cara mengelakkannya.

CT Angiogram - apa yang kita fahamkan, nak scan salur darah untuk tengok sesempit manakah ia. 

Legalon - ubat yang menyokong fungsi hati yang khusus untuk membuang toksik yang berlebihan pada hati sebab pengambilan banyak sangat makan makanan berlemak dan terproses. 

Atorvastatin - ubat untuk memusnahkan kolestrol jahat (LDL) dan mengurangkan risiko strok, serangan jantung dan penyakit berkaitan dengan kolestrol jahat yang tinggi dalam darah.




Kita tabik springgg la kat hospital ni. Diberikannya satu fail lengkap siap dengan CD tentang laporan health check-up. Mudahlah nanti kalau nak buat rujukan dan rawatan susulan pada masa akan datang. Lepas tu, siap ada suggestion apa yang perlu dibuat untuk tingkatkan kualiti kesihatan.

Dah lah tu, dah selesai semuanya, kawan kita siap dapat goodies.hik3.. Traveling Luggage dan 3 mangkuk kaca bertutup. Wow!!! bestnya...

Apa-apa pun, kita karap-harap kawan kita tu ikut saranan doktor dan kembali sihat. Nampak gayanya, kawan kita tu dah kena makan masakan rebus dan stim da lah. Kurangkan amik masakan berlemak dan bergaram serta kena buat exercise. Hopefully, next year, result check-up, semakin bertambah baik. Aminn...

Apabila bercerita berkaitan jantung, ini kita just nak share poster yang kita snap di Hospital Serdang.







Oklah... itu jelah kita nak kongsikan kali ini. Sehingga berjumpa lagi yer... Take care uols. #spreadlove - Canon Rider was here...

No comments: