14 March, 2018

Tips Untuk Lebih FOKUS


Kali ini, kita nak kongsikan karyawan muzik yang hebat yang telah berjaya menawan dan menakluk jiwa kita. Actually, kita adalah peminat TEGAR lagu-lagu instrumental seperti seruling, violin dan piano. Antara koleksi pemuzik yang kita selalu kita layan seperti... 

1. Alan Walker - Alone
2. FatRat - Monody 
3. Transcendence (Orchestral)- Lindsey Stirling
4. Titanium / Pavane (Piano/Cello Cover) - David Guetta / Faure - The Piano Guys
5. The Best of Richard Clayderman
6. Vanessa Mae Storm (Vivaldi Techno)
7. Yanni - Prelude and Nostalgia
8. Pirates Carribean Techno Remix
9. Tiesto elements of Life
10. 12 Girls Band - Victory
Actually, ada banyak lagi karyawan yang hebat-hebat. Selain muzik instrumental, kita juga layan muzik evergreen, oldies, mash up, remix, dubstep, techno dan sekarang ada macam-macam alat elektronik yang canggih untuk hasilkan muzik yang terbaik. 

Macamana kita boleh terjebak dengan lagu-lagu sebegini? Padahal, famili kita orang kampung je yang  kerjanya masuk keluar kebun getah selain membanting tulang empat kerat buat macam-macam kerja. Pelik kan?

Sebenarnya, masa kita kecik-kecik dulu, kebiasaannya lagu-lagu instrumental ini akan mula berkumandang di corong-corong radio sewaktu jam 7.00 pagi dan 7.00 malam. Dan kat tadika, kita suka men piano kayu kecik warna merah... suka sesangatlah. 

Masa kita kecik-kecik tu, kita tak de la melayan sangat. Walkman time tu pun mahal untuk kita dimiliki. Pada tahun 1991, elektrik 24 jam baru je ada di kampung kita. TV3 pulak suka tayang muzik rock jiwang kapak dan muzik alternatif. Sah-sah lah kita layan muzik alternatif, macam Oasis, Foo Fighters, The Offspring, Linkin Park, U2 dan banyak lagi ler. Setiap petang Sabtu, sebelum balik ke asrama, sah kita layan slot ini.


Tapi Rock jiwang kapak, memang kita tak boleh nak layan. Payah banyak kot. Tak masuk dengan jiwa kita langsung. Hanya ada beberapa lagu je yang boleh menawan hati kita... hik3.

Then, semasa kita belajar di universiti, minat kita pada lagu-lagu instrumental macam Mozart dan Beethoven menjadi-jadi. Sehinggakan kini, impian kita nak layan muzik instrumental di konsert-konsert hebat di KLCC dan konsert Lindsey Stirling masih belum kesampaian lagi. Belum tiba masanya lagi tu kan, kan, kan. 

Last time kita berpeluang, pada tahun 2016, kita dapat tiket percuma dengan bantuan rakan lama geng motor kita yang kebetulan bekerja di Istana Budaya.... alhamdullillah, rezeki kitalah dapat melayan petikan piano dari idola kita yang kita kagumi sejak tahun 1995 lagi, Richard Clayderman main piano secara "live" kot...
Tak disangka-sangka... air mata kita mengalir tanpa henti-henti sepanjang konsert tu berlangsung... sebab kita memang tak sangka.. memang tak sangka. Kita kenal lagu lagu beliau dan jatuh cinta dengan karyanya.

Karya Love Story, kenalan kita yang belajar kat Jepun yang perkenalkan Richard Clayderman ni pada kita. Sekali dengar, wallah, memang layan. Rasa macam dok kat Jepun gitu, hik3. Bayangkan, selama 21 tahun mengagumi, akhirnya kita dapat face to face. Jeles tak? Jeles tak? Uncle Richard Clayderman memang karyawan yang hebat.
Ok, back to cerita kat universiti tadi, rupa-rupanya bukan kita sorang je yang ada jiwa yang unik macam ni, suka layan muzik instrumental. Ada salah seorang profesor wanita dari Fakulti Bahasa yang bila masuk je bilik dia.. macam berada dalam studio orkestra. Best... best.. tenang giler. Dengan wajahnya yang lembut menawan kalbu, manis-manis ayu dan lagu instrumental... yang sayup-sayup kedengaran.. alahai.. bestnya.

Dan sehingga sekarang, kita apabila nak fokus, contohnya nak memandu, kita akan layan satu je lagu instrumental. Lagu tu akan berulang-ulang sampailah kita rasa dah tak nak dengar dah. Fokus rite!

Apa-apa pun, semasa layan lagu tu, jangan lupa untuk zikrullah dalam hati. Muzik tu sebagai rentak untuk kita berzikir. Ingat pada Allah di mana saja kita berada tu penting. Ha...itulah dia antara cara kita nak fokus semasa memandu dan buat kerja-kerja rumah ataupun opis... 

Uols boleh try...memang layan abih. Orait... itu jelah yang kita nak kongsi, semoga tips ini mendatangkan manfaat untuk uols. Sehingga berjumpa lagi di next story ye. #spreadlove

No comments: