04 May, 2018

Wanita Penghuni Syurga


gambar dari tafsirq.com




















Fatimah iaitu puteri Nabi SAW daripada Khadijah. Dia menjadi penganut islam sejak lahir, iaitu sebelum Nabi SAW diangkat menjadi Nabi. Nabi SAW mengahwinkan Fatimah dengan Ali bin Abi Talib selepas Perang Badar, pada tahun kedua selepas Hijrah.

Daripada perkahwinannya dengan Ali, Fatimah melahirkan Hasan dan Husain r.a. Fatimah meninggal dunia 6 bulan selepas kewafatan Nabi SAW. Ada yang berpendapat, 8 bulan selepas kewafatan Nabi SAW, ada pula yang berpendapat, 3 bulan kewafatan Nabi SAW.

Keutamaan Fatimah dibandingkan dengan wanita lainnya, baik pada masanya mahupun selepasnya, sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi SAW;

"Sesungguhnya Fatimah iaitu wanita terbaik di seluruh dunia selain Maryam"

Perkara ini kerana Fatimah ikut berjuang bersama Nabi SAW, sedangkan puteri Nabi SAW yang lain meninggal dunia ketika Nabi SAW masih hidup. Nabi SAW wafat ketika Fatimah masih hidup.

Di antara hadis yang menunjukkan bahawa Fatimah akan masuk syurga iaitu hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a, dia berkata;

Fatimah datang dengan berjalan kaki seperti jalannya Nabi SAW, kemudian Baginda menyambutnya seraya berkata;

"Selamat datang, wahai puteriku"

Lalu Nabi SAW mendudukkannya di samping kanan Baginda SAW atau di samping kirinya. Kemudian Nabi SAW membisikkan sesuatu kepadanya yang membuatkan Fatimah menangis. Aku bertanya kepadanya ;

"Mengapa kamu menangis?"

Kemudian Nabi SAW membisikkan sesuatu lagi kepadanya yang membuatnya ketawa. Fatimah berkata;

"Aku tidak pernah menjumpai hari seperti ini yang membuatku bahagia sekaligus sedih"

Aku bertanya kepadanya;

"Apa perkataan Nabi SAW tadi?"

Fatimah menjawab;

"Aku tidak akan mengatakannya kecuali selepas Nabi SAW wafat"


Selepas Nabi SAW wafat, Fatimah menjawabnya;

"Nabi SAW membisikkan sesuatu kepadaku bahawa Jibrail membacakan Al-Quran setahun sekali dan dua kali serta mengkhabarkan bahawa ajalku telah dekat dan kamu iaitu keluarga yang pertama kali akan mengikutiku. Lalu aku pun menangis. 

Selepas itu, Nabi SAW berkata kepada ku; "Tidakkah kamu rela untuk menjadi pemimpin penghuni syurga dan pemimpin wanita muslim?" Lalu aku pun tertawa."

- Ibnu Hajar Al-Asqalani, Fathul Bari Syarh Sahih Al-Bukhari, Juz 11, 2000 : 68

No comments: