01 December, 2023

4 Tanda Kelewatan Perkembangan Anak

πŸ‘ΆPertumbuhan dan perkembangan si kecil merujuk kepada urutan perubahan fizikal, bahasa, pemikiran dan emosi yang berlaku pada kanak-kanak dari lahir hingga awal dewasa. Setiap kanak-kanak melalui proses pertumbuhan dan perkembangan.


Pertumbuhan adalah peningkatan saiz dan jisim badan. Perkembangan pula adalah berkaitan dengan kematangan sistem saraf. Perkembangan kanak-kanak boleh dibahagikan kepada empat   (4️⃣) bahagian utama iaitu:


1️⃣ Motor kasar

2️⃣ Motor halus dan penglihatan

3️⃣ Psikososial 

4️⃣ Bahasa dan pertuturan 


πŸ‘¨‍πŸ¦³πŸ§‘‍🦳Ibu bapa perlu mengetahui asas tentang perkembangan normal kanak-kanak bagi mengenalpasti samada anak mereka berkembang dengan baik atau tidak. 

statisitik kelewatan perkembangan anak

Statistik Kelewatan Perkembangan Kanak-Kanak

7.4% kanak-kanak bawah usia 5 tahun mengalami kelewatan dalam mencapai perkembangan yang dijangkakan, berbanding dengan kanak-kanak lain pada usia yang sama. 


1. 86,000 kanak-kanak tidak mempunyai kemampuan untuk mengambil bahagian dalam interaksi sosial atau mahir dalam penjagaan asas secara kendiri. 


2. 56,000 kanak-kanak mengalami kesulitan meniru bunyi, menyebut perkataan bermakna, bercakap dalam bahasa yang difahami orang lain atau bercerita panjang. 


3. 41,000 kanak-kanak menghadapi masalah pada gerakan tangan dan mata seperti menyusun kiub, memegang pensel, melukis atau meniru imej


4. 21,000 kanak-kanak tidak dapat bergolek, duduk atau berdiri tanpa sokongan, berjalan sendiri, berlari atau menyeimbangkan badan dengan sebelah kaki. 

πŸ“ŒSekiranya terdapat tanda-tanda kelewatan, anak tersebut perlu mendapatkan pemeriksaan lanjut di fasiliti kesihatan. Walau bagaimanapun, terdapat sebahagian kecil kanak-kanak mengalami kelewatan dalam mencapai sesuatu kemahiran melebihi dari tempoh usia yang sepatutnya. 


π‘·π’†π’π’ˆπ’†π’”π’‚π’π’‚π’ π’‚π’˜π’‚π’ π’Œπ’†π’π’†π’˜π’‚π’•π’‚π’ π’‘π’†π’“π’Œπ’†π’Žπ’ƒπ’‚π’π’ˆπ’‚π’ 𝒅𝒂𝒏 π’Šπ’π’•π’†π’“π’—π’†π’π’”π’Š π’‚π’˜π’‚π’ π’‚π’Žπ’‚π’•π’π’‚π’‰ π’‘π’†π’π’•π’Šπ’π’ˆ π’ƒπ’‚π’ˆπ’Š π’Œπ’‚π’π’‚π’Œ-π’Œπ’‚π’π’‚π’Œ π’Žπ’†π’π’„π’‚π’‘π’‚π’Š π’‘π’†π’“π’Œπ’†π’Žπ’ƒπ’‚π’π’ˆπ’‚π’ π’šπ’‚π’π’ˆ π’π’‘π’•π’Šπ’Žπ’‚.

No comments: