01 August, 2024

I Hated Books, Now I've Read 350: Thanks to 2-Minute Rule by Little Bit Better


Intro

Saya tidak suka membaca buku. Saya tidak membaca satu buku pun di luar buku teks sekolah sehingga saya berumur 25 tahun. Sebab utamanya ialah saya tidak memahami faedahnya dan tiada siapa yang menerangkannya kepada saya.

Akhirnya setelah saya faham, saya tidak boleh berhenti pula. Saya bermula dari sifar (0) buku setiap minggu sehingga kadang-kala menghabiskan dua buah buku. Setakat ini, saya telah membaca buku kira-kira 350 buah buku dalam tempoh 7 tahun yang lalu.


Berikut adalah 3 faedah yang saya dapati dengan membaca buku:

1st Benefit

Faedah pertama adalah ia seperti senaman. Ia meningkatkan semua bidang kehidupan anda dan semua yang anda perlukan adalah 2 minit sehari. Ramai orang berfikir bahawa membuat perubahan yang ketara dalam hidup memerlukan keputusan atau tindakan yang besar. 


Tetapi ini tidak benar. Jika anda menunggu masa yang sesuai untuk membuat keputusan yang besar itu, mungkin tidak akan datang. Contohnya, semasa saya belajar di universiti, saya selalu berkata,

"Saya tidak boleh bersenam sekarang kerana saya mempunyai begitu banyak kelas dan saya mempunyai pekerjaan sepenuh masa.

Tetapi anda tahu tak, apabila saya tamat pengajian, saya akan melakukannya. Saya akan pergi ke gym dengan kerap, makan secara sihat dan membaca buku."

Dan tekalah apa yang berlaku. Pada masa yang lebih singkat sebaik sahaja saya tamat pengajian, dan apa yang saya lakukan, sudah tentu saya mencari alasan lain. 


"Start Small"

Jika ada sesuatu yang penting kepada anda sekarang, tetapi anda sedang menunggu masa yang sesuai atau selesaikan sesuatu supaya anda boleh mula melakukannya maka anda mungkin, jangan sekali-kali melakukannya!


Paradoks di sini, ialah walaupun masa yang sesuai untuk mengambil tindakan besar-besaran itu, anda masih perlu bermula dari kecil. Jika anda telah membaca tabiat Atomic, anda sudah tahu bahawa untuk membina tabiat jangka panjang, anda mula melakukannya untuk hanya 2 minit sehari bukan 2 jam sehari. 

Apa sahaja tabiat yang ingin dibina, anda perlu mengecilkannya kepada bentuk yang paling kecil dan bermula dari situ. Ini terpakai untuk semuanya dalam kehidupan. Bukan hanya untuk membaca buku, yang anda dapatkan dengan melakukan 10 push-up setiap hari. Menukar diet anda dengan memilih air masak dan bukannya dengan air bikarbonat. 

Anda belajar untuk bermeditasi dengan kerap dengan mengambil satu nafas (conscious breath) setiap hari. Jadi, cari jurang kecil dalam hari-hari anda di mana anda boleh memasukkan membaca buku ke dalam hidup anda. Cari rutin yang anda ulangi dengan kerap dan gunakannya sebagai pencetus. 


Contohnya, saya menggunakan pengangkutan awam hampir setiap hari. Jadi itulah pencetus saya. Saya berkata kepada diri, setiap kali saya menaiki pengangkutan awam, saya akan mendengar buku audio. Hanya untuk 2 minit sahaja. 

Dan saya tahu ramai di antara anda yang menonton (membaca blog ini) sekarang, berfikir bahawa membaca selama 2 minit seakan tidak masuk akal. Ya, anda betul! Ia memang tidak penting dan tidak masuk akal. 

Jika anda memilih untuk membaca selama beberapa minit daripada scrolling dalam talian, ia tidak akan menjadikan anda bijak. Ia sangat kecil tetapi sebaliknya kejayaan tidak datang dari tindakan transformatif yang besar. Tetapi ia daripada pilihan harian berulang yang kecil yang kelihatan tidak begitu penting. 

Pilihan ini menggabungkan dan membawa kepada hasil yang ketara. Jadi kita mempunyai satu lagi paradoks yang besar di sini. Dalam satu tangan, pilihan kecil tidak penting tetapi sebaliknya pilihan kecil yang diulang setiap hati adalah satu-satunya perkara yang penting. 

Di sini ialah fakta menarik tentang keputusan harian kecil dan pilihan yang mudah dilakukan dan apabila sesuatu mudah dilakukan, ia juga mudah untuk tidak dilakukan. Apabila menunggu seseorang, mudah untuk mengeluarkan buku anda dan bukannya telefon anda kerana ia mudah untuk dilakukan. Berkemungkinan anda tidak akan melakukannya tetapi seketika. 

Mari kita anggap anda melakukan perkara yang betul apabila anda berada di pengangkutan awam, anda mengeluarkan telefon anda dan mendengar buku audio dan bukannya muzik; atau membaca buku fizikal anda. Apa yang akan berlaku jika anda melakukan ini 100 saat sehari dan terus bertambah baik dengan hanya 1%. 

Saya membuat pengiraan dan hasilnya anda akan menghabiskan 20 buah buku dalam satu tahun. Bayangkan melakukan ini selama 5 tahun berturut-turut iaitu 100 buah buku. Membaca 100 buku perniagaan adalah seperti menghabiskan masa dengan 100 minda-minda perniagaan yang paling bijak di planet ini dan mempelajari semua yang mereka tahu tentang perniagaan. 

Bayangkan berapa banyak lebihan wang yang anda akan perolehi berbanding rakan anda. Bayangkan berapa banyak lagi peluang pekerjaan atau perniagaan yang akan anda miliki. Betapa cergasnya anda akan kelihatan semula dari segi mental dan fizikal.

Mudah untuk mengabaikan pilihan harian yang kecil itu tetapi hidup anda dalam setahun akan menjadi hasil gabungan daripada pilihan kecil yang anda buat setiap hari. Kejayaan dibina melalui pilihan harian yang kelihatan membosankan dan kecil, bukan melalui tindakan besar-besaran. 


Books are the solution

Ok, untuk imbas kembali, menunggu masa yang sesuai adalah membazir masa. Jangan tunggu naik pangkat, tamat pengajian atau anak-anak membesar, supaya anda akhirnya boleh mula membaca atau melakukan perkara-perkara yang penting untuk anda. 

Memberi perhatian kepada pilihan harian anda dan mencari jurang kecil dua minit dalam hari anda untuk membaca dan melihat bagaimana semua bidang kehidupan anda menambah baik. 


#2nd Benefit 

Buku adalah penyelesaian kepada masalah anda. Inilah yang saya maksudkan. Adakah anda ingin membuat perniagaan anda sendiri? Adakah anda ingin boleh bercakap kecil? Anda mahu lebih yakin? Adakah anda mahu menghentikan pemikiran negatif? 

Teka apa yang ada buku untuk setiap masalah? Ini bunyinya begitu mudah tetapi tiada siapa yang menerangkan faedah buku kepada saya dengan cara ini semasa membesar. Saya selalu mendengar tentang kepentingan membaca. Guru saya dan ayah memberitahu saya bahawa membaca itu penting tetapi tiada apa yang meyakinkan saya untuk mula membaca. 

Saya hanya mula menunjukkan minat apabila buku diperkenalkan sebagai penyelesaian kepada masalah saya. Pada kali pertama saya menyedari ini adalah ketika saya menjalankan latihan di sebuah syarikat kecil. Pemiliknya adalah seorang lelaki yang berusia 40 tahun dengan kemahiran personaliti yang luar biasa. 

Semua orang di sekelilingnya menyayangi dan menghormatinya. Dia kadang-kadang menjemput saya ke pejabatnya dan kami hanya akan minum teh dan bercakap-cakap. 

Dia sentiasa membuat saya berasa istimewa dan dihargai. Saya masih ingat suatu hari, bertanya kepadanya bagaimana dia menjadi begitu baik dengan orang. Dia tersenyum, mengambil sebuah buku dari rak dan menyerahkannya kepada saya sebuah buku bertajuk "How to Win Friends and Influence People" oleh Dale Carnegie. 


Inilah saat saya menyedari bahawa buku bukan sahaja perkara yang mengjengkelkan yang perlu anda baca untuk ke sekolah. Juga boleh menggunakannya untuk meningkatkan kemahiran saya tentang orang dan berhenti menjadi pemaulu dan merasa tidak selamat. 

Jadi buku Dale Carnegie menjadi salah satu buku pertama yang saya baca dan saya terpikat dengan dengannya sejak saat itu. 

Saya tidak percaya anda boleh belajar begitu banyak maklumat berguna dan dan praktikal daripada sebuah buku. Selepas pengalaman itu, saya terus mengambil buku BS untuk setiap masalah yang saya hadapi. 

Walaupun sekarang apabila saya menghadapi masalah, pertama pertama yang saya lakukan ialah mengambil buku mengenai masalah itu. 


3rd Benefit

Books are a mentor

Buku itu adalah mentor apabila saya ingin belajar bagaimana untuk membuat lebih banyak wang, saya melihat sekeliling dan tidak ada sesiapa yang boleh mengajar saya. Anda tahu bagaimana mereka mengatakan, anda rata-rata 5 orang yang paling banyak anda luangkan masa dengan baik. Saya fikir saya perlu mencari kawan yang pandai pasal duit. 


Pada mulanya, saya kecewa kerana saya tidak mempunyai kawan seperti itu. Tetapi apabila saya mula membaca, saya sedar bahawa saya tidak perlu. 

Katakan kawan kaya untuk belajar tentang wang. Pengarang buku yang saya baca menjadi kawan kaya saya. Contohnya, anda tidak boleh meminta Robert Kiyosaki untuk melepak dengan anda di taman dan berbual tentang wang. 

Tetapi rasa apa yang dia ada buku bertajuk "Increase Your Financial IQ". Versi audio ialah 8 jam 32 minit. Anda boleh berjalan-jalan di taman untuk beberapa hari sahaja dan habiskan. 


Apabila anda membaca buku yang berkuasa, mereka mula mengubah kepercayaan anda, pemikiran dan tingkah laku. Anda menjadi purata buku yang anda baca. Selepas beberapa ketika anda menyedari anda berfikir dan bertindak secara berbeza. 

Ini berlaku secara tidak sedar. Hampir mustahil untuk membaca banyak tentang minda jutawan dan kemudian bertindak seperti orang miskin dalam kehidupan sebenar. Kejayaan akan menular seperti kegagalan atau penyakit semakin banyak masa yang anda luangkan dengan orang yang berjaya melalui buku mereka. 

Anda tidak boleh membantu tetapi mula berkelakuan seperti mereka. Anda dijangkiti secara positif. Contohnya sebelum saya mula membaca, saya akan pergi dari kedai ke kedai hanya untuk menjimatkan beberapa dolar untuk membeli belah, atau saya akan melakukkan segala-galanya sendiri kerana saya fikir membayar orang lain adalah satu pembazairan wang. 

Saya berkata kepada diri sendiri, "Mengapa membayar orang lain jika anda boleh melakukannya sendiri?"

Tetapi kemudian saya akan mengambil masa selama-lamanya untuk menyelesaikan tugasan kecil, sedangkan seseorang mungkin boleh melakukannya dengan harga $5 dalam masa 20 minit sahaja dengan kualiti yang lebih tinggi. 


Tetapi saya selalu melakukannya sendiri. Kemudian saya membaca buku "Think Rich to Get Rich! Secrets of the Millionaire Mind. Mastering the Inner Game of Wealth" oleh T. Harv Eker. 

Minda Jutawan yang mengajar saya bahawa jika anda menghabiskan 2 jam untuk kerja $5, anda pada asasnya mengatakan bahawa nilai jam anda ialah $25. Anda mungkin akan memperolehi 2x lebih banyak jika anda menghantar pizza selama 1 jam. 

Orang yang berjaya tidak akan menghabiskan  1 jam hanya untuk menjimatkan $5. Sebaliknya mereka berfikir tentang bagaimana untuk membuat jam itu membawa masuk $5,000 atau bahkan $50,000. 

Ini membantu saya memberi tumpuan kepada perkara-perkara besar walaupun saya tidak mempunyai banyak wang. Saya mula mengupah orang di Fiverr untuk $5 atau $10 dolar untuk menyelesaikan tugas-tugas kecil. 

Bagi saya ok. Saya rasa semakin terkeluar dari landasan di sini. Perkara yang saya cuba sampaikan ialah buku ini adalah mentor anda. Anda tidak memerlukan rakan yang berjaya, ibu bapa untuk mengajar anda. Anda tidak perlu mentor anda untuk berada di sebelah anda. 

Anda tidak memerlukan mentor anda untuk hidup. Ramai mentor yang hebat tidak lagi bersama kita tetapi mereka telah meninggalkan buku yang menakjubkan. Okey untuk mengimbas kembali 3 faedah yang kita bincangkan sebelum ini. 

1 - Reading is a cornerstone habit

Membaca adalah tabiat cornerstone yang memberi kesan positif kepada semua bidang kehidupan anda. Cari jurang kecil dalam hari-hari anda untuk membaca secara kerap. 

2 - Is a way to solve your problems

Buku adalah cara menyelesaikan masalah anda. 

3 - Is your mentor 

Buku itu mentor anda. 

Akhirnya saya ingin menjawab 4 soalan yang selalu saya tanya tentang buku. 


Question about books

1. Which book should I start with?

Saya mula berminat untuk mula membaca. Buku mana yang harus saya mulakan iaitu dengan memilih buku berkaitan dengan masalah terbesar yang anda cuba selesaikan sekarang. 


2. What is the best way to read a book?

Apakah cara terbaik untuk membaca buku. Ini berubah dari seorang ke seorang. Tetapi inilah, bagaimana saya melakukannya. Saya tidak membaca. Saya menggunakan Audible dan mendengar versi audio dahulu. 

Jika buku itu tidak menarik saya dalam masa 45 minit, saya berhenti. Hanya kerana saya telah memulakan buku, tidak bermakna saya perlu menghabiskannya.

Beberapa buku adalah membuang masa. Jika buku itu benar-benar bagus, saya mendengar untuk kali kedua. Namun kali kedua, saya mengimbasnya juga semasa mendengar. Ini melibatkan kedua-dua telinga dan mata dan meningkatkan pemahaman.


3. I would like to try audiobooks but I lose focus fast and can't concentrate

Saya mencuba buku audio tetapi saya hilang fokus dengan cepat dan tidak dapat menumpukan perhatian. Berikut adalah beberapa petua yang mungkin membantu seseorang 

a. don't stress about understanding or catching everything you hear

Jangan tertekan tentang memahami atau menangkap semua yang anda dengar. Anda tidak berada di sekolah dan ini bukan buku teks sekolah. Just relax.

Understanding 30% vs understanding 0%

Memahami 30% buku audio adalah lebih baik daripada 0%. Itulah yang anda dapat dengan buku fizikal kerana anda tidak mempunyai masa untuk duduk membaca. Sebaliknya buku audio ada pada telefon anda. Dan ini bermakna anda mempunyai banyak peluang pada siang hari untuk membaca. 

b. Change your perspective

Mengubah perspektif anda tentang bacaan sesebuah buku. Bayangkan anda berjalan-jalan di taman dan mendengar rakan yang benar-benar pintar. 

c. Pick a book that is in story format

Memilih buku yang dalam format bercerita atau sekurang-kurangnya tidak terlalu rumit untuk difahami. Kebanyakan buku bantuan diri agak mudah untuk difahami.

d. Tingkatkan atau turunkan kelajuan penceritaan mengikut keperluan anda (Normal --> 0.75)

e. The biggest problem you want to solve 

Pastikan buku yang anda pilih berkaitan dengan masalah terbesar yang anda ingin selesaikan sekarang. 


4. What is the 1 personal development book that averybody on the planet needs to read?

Apakah satu buku pembangunan peribadi yang perlu dibaca oleh semua orang di planet ini? Pada pendapat saya ia adalah buku "The Power of Now - A guide to spiritual by the author" - Eckhart Tolle.


Inilah sebabnya mengapa minda kita adalah alat yang paling berkuasa apabila alat itu berkuasa, anda mesti berhati-hati dengannya dan menghabiskan banyak masa untuk belajar cara menggunakannya dengan betul. 

Tetapi kita semua meninggalkan sekolah tanpa mempelajari cara minda berfungsi, untuk mengawalnya dan bagaimana untuk mematikannya. 


No Control vs Control

Sekarang manusia berada di persimpangan yang kritikal samada kita akan belajar bagaimana untuk mengawal minda dan pemikiran kita atau akan tersesat dalam pemikiran kita dan memusnahkan diri kita sendiri. 

Melihat kepada The Power of Now dan anda akan melihat bagaimana serius masalahnya dan anda akan melihat bahawa setiap masalah dalam hidup anda boleh dikesan kembali kepada suara dalam kepala anda yang tidak pernah menutup mulut.

Anda akan menyedari bahawa anda mempunyai rakan sebilik yang gila yang tinggal di tingkat dua rumah anda, maksudnya dalam kepala anda. Itulah maksud saya.


Sebelum ini, saya ada menyebut buku Atomic Habits dan The Power of 2 minutes bahawa buku itu mempunyai lebih banyak petua dan teknik. Jika anda bergelut dengan membina tabiat baharu, kemudian lihat ringkasan buku itu. 

How to become 37 times better at ANYTHING in 1 year? //Atomic Habits - James Clear 


Saya harap ringkasan buku ini berguna dan terima kasih kerana membacanya.  


Peminat Little Bit Better




No comments: