08 August, 2024

Nasihat Kawan - Sesuatu yang Tak Patut Korang Beli Dalam Hidup

Artikel ini adalah terjemahan dari artikel What should you never buy in life? by Eugene Costov, Quora | 2019


Ketika umur aku 24 tahun, aku telah beli sebuah kereta sport (BMW M3) setelah beberapa bulan aku mendapat kerja tetap yang pertama dalam hidup. Sebenarnya, BMW M3 ini sudah lama aku idam-idamkan.


Aku tak tahu plak, M3 ini menelan belanja yang terlalu banyak terutamanya insurans, penyelenggaraan, pembaikan dan petrol. 


Walaupun aku SANGAT seronok dan begitu teruja ketika memandu M3 ni, tetapi setiap bulan, budget aku selalu out kerana "kos saraannya" yang tinggi. 


Jadi, aku  ambil keputusan untuk menjualkannya setelah aku pakai selama 5 bulan. Kebetulan, ada pula buyer yang sama seperti aku, yang baru dapat kerja tetap yang pertama dalam hidup. Tapi itulah, aku takde nak bercerita tentang apa yang aku hadap dengan BMW M3 ni. 


Selepas itu, aku ada terbaca satu petikan dalam Memoir Warren Buffett - 

"Apabila kamu memiliki kereta sport yang terlalu mahal, kamu pasti akan mendapat 2 hari yang begitu mengujakan iaitu hari kamu membelinya dan hari kamu menjualnya." 


Jika difikirkan semula, aku lebih rela membelanjakan semua wang tunai yang ada itu untuk pelaburan atau travelling atau apa-apa sahaja yang lebih menguntungkan.

****

Ini adalah pendapat peribadi. Terpulang kepada diri masing-masing.

Peminat Quora




No comments: