09 August, 2024

10 Tips Jalan-Jalan ke Negara Asing

Artikel ini adalah terjemahan dari artikel How tourist should behave while Travelling foreign countries? by Shashwat Dubey, Quora Psychology And Human Behaviors with Lalit Mohan | 2 Ogos 2024


Perlahankan suara korang dan jangan sesekali menghalang laluan pejalan kaki.

Don't overthinking. Jangan fikir yang bukan-bukan, tentang tempat yang korang nak jelajahi ni. Maka, jadilah seorang pengembara yang dihormati dan terbuka kepada pengalaman baru dengan attitude yang sopan-santun dan berbudi bahasa malah bertimbang rasa seperti mana korang berada di tanah air sendiri. Mudah je kan.


• Jangan mabuk-mabuk ye! Melainkan korang ada bersama-sama seseorang yang korang betul-betul percaya seratus peratus yang dia pun takkan mabuk. Lagi satu, jangan sesekali memberitahu sesiapa di mana korang  menginap. 


Korang cuba elakkan kawasan sunyi, terutamanya pada waktu malam. Ini adalah perkara asas yang aku pasti korang dah terapkan dalam diri korang semasa korang di tanah air lagi. 


Tetapi malangnya, ada juga perempuan yang melancong bersendirian yang memang jadi sasaran mudah untuk pemerdagangan manusia. Oleh itu, lindungi diri korang dua kali ganda dari kebiasaan apabila korang berada di wilayah yang tidak dikenali.


Jika korang melancong ke suatu tempat yang korang tidak reti bercakap bahasa itu, cuba pelajari sikit-sikit bahasa tempatan seperti perkataan "tolong", "terima kasih" dan "saya minta maaf".

• Beg korang tu kalau boleh biarlah ringan dan selesa! Korang mungkin akan berjalan lebih banyak dari biasa, jadi berbaloi jugaklah kalau korang sanggup melabur untuk membeli sepasang kasut yang bagus dan shopping stoking banyak-banyak.


• Jangan lupa untuk membuat semakan dengan syarikat telefon korang tentang kos data semasa melancong ke luar negara. 


Selain itu, pastikan pemegang kad kredit korang tahu yang korang akan ke luar negara. Kan tak pasal-pasal akaun korang dibekukan kerana mereka fikir seseorang di negara lain telah mencuri maklumat akaun korang.


• Jika korang merancang untuk banyak menggunakan telefon untuk bergambar, panduan arah atau googling fakta rawak tentang tempat yang dikunjungi. Pastikan korang membeli pengecas mudah alih yang kecil (powerbank) kerana telefon korang akan mati pada satu ketika sebelum korang sempat korang cas semula di hotel atau hostel. Aku beli 5 powerbank McDodo.


• Jika tiada apa-apa lagi, pastikan korang dah siap-siap menempah hotel/hostel dan tahu cara untuk ke sana dari lapangan terbang. Cara ini akan menjimatkan banyak perkara dan boleh mengelakkan banyak tekanan!


Hostel ialah pilihan yang menakjubkan di Eropah/Jepun dan 100% berbaloi untuk interaksi sosial. Di Amerika, tak payahlah, kebanyakan dari mereka berkelakuan tidak sopan dan keji. 


Korang harus sentiasa membaca ulasan (review) dan perhatikan sebutan tentang pepijat (bugs), aduan tentang pembinaan (construction complaint) atau caj tambahan (extra charge). Jika korang melihatnya berulang-ulang kali, jangan ditempah tempat tu, ye.


• Dapatkan peta subway dan pastikan peta tu mudah untuk digunakan. Talian telefon korang berkemungkinan besar tidak berfungsi semasa dalam subway


Ramai rakan perjalanan aku, menyangka yang diorang "stay on track", alih-alih aku juga yang tunjukkan arah apabila diorang kerap kali tersesat ke sana dan ke sini. 


Dah itu sahaja 10 tips yang aku boleh kongsikan kat sini berdasarkan pengalaman perjalanan aku. Have a good travelling day!


Peminat Quora




No comments: