02 July, 2023

7 Kebaikan Minum Air Suam

 🌸T.me/Petuadankesihatan 

air suam

🍃Membersihkan Tubuh

Air suam cukup efektif dalam membersihkan tubuh. Jika sistem penghadaman kurang baik, dengan mudah kita dapat mengatasinya dengan minum segelas air suam, dua kali sehari. 

Minum segelas air suam pada pagi hari juga dapat membersihkan tubuh dari racun dan memperbaiki sistem yang rosak di dalam tubuh. Selain itu juga boleh mencampurkan air suam dengan madu atau lemon untuk mendapatkan hasil yag lebih baik.

senggugut

🍃Mengurangkan Kesakitan

Minum segelas air suam adalah ubat yang efektif untuk menyembuhkan sakit menstruasi. Jika kita mengalami sakit perut, sakit kepala atau sengal-sengal badan, minum segelas air suam adalah cara paling pantas untuk merawatnya.

sembelit

🍃Mencegah Sembelit

Sembelit merupakan masalah perut yang kerap dialami oleh ramai orang. Selepas bangun tidur pada pagi hari, minumlah segelas air suam dalam keadaan perut kosong untuk meningkatkan gerakan usus yang akan dapat menyembuhkan sembelit. Air suam juga boleh memecah partikel makanan dan membawanya melalui usus.

peluh

🍃Mengeluarkan Peluh

Adakalanya apabila kita minum air suam, peluh akan keluar. Ketika itu, suhu tubuh kita meningkat, air suam cuba untuk mendinginkan suhu melalui peluh. Berpeluh boleh membantu membersihkan sel-sel kulit.

kawal berat badan

🍃Kawal Berat Badan

Bagi yang ingin menurunkan berat badan, minumlah segelas air suam dengan lemon dan madu pada setiap hari selepas makan. Cara ini sangat membantu dalam menurunkan berat badan yang berlebihan. Air suam akan memecah timbunan lemak dalam tubuh dan membantu dalam proses penurunan berat badan. Manakala lemon yang memiliki pektin serat akan mengawal keinginan untuk makan.

cara-melancarkan-peredaran-darah

🍃Melancarkan Perjalanan Darah

Selain membakar timbunan lemak, minum air suam juga dapat melancarkan perjalanan darah dalam tubuh, serta mengeluarkan racun berbahaya dari dalam tubuh.

selesema dan batuk

🍃Mengatasi Selsema dan Batuk

Iritasi yang terjadi pada tekak atau tonsil disebabkan batuk memang menyakitkan. Minum air suam disebut boleh mengurangkan sakit tekak,batuk berkahak dan membantu kahak keluar dengan mudah.



#spreadlove Putrajaya

No comments: