11 July, 2024

Tafsir Surah Al-Baqarah (Lembu Betina) | Ayat 85

Dimulai dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang.

ثُمَّ أَنتُمۡ هَٰٓؤُلَآءِ تَقۡتُلُونَ أَنفُسَكُمۡ وَتُخۡرِجُونَ فَرِيقٗا مِّنكُم مِّن دِيَٰرِهِمۡ تَظَٰهَرُونَ عَلَيۡهِم بِٱلۡإِثۡمِ وَٱلۡعُدۡوَٰنِ وَإِن يَأۡتُوكُمۡ أُسَٰرَىٰ تُفَٰدُوهُمۡ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيۡكُمۡ إِخۡرَاجُهُمۡۚ أَفَتُؤۡمِنُونَ بِبَعۡضِ ٱلۡكِتَٰبِ وَتَكۡفُرُونَ بِبَعۡضٖۚ فَمَا جَزَآءُ مَن يَفۡعَلُ ذَٰلِكَ مِنكُمۡ إِلَّا خِزۡيٞ فِي ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَاۖ وَيَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰٓ أَشَدِّ ٱلۡعَذَابِۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَٰفِلٍ عَمَّا تَعۡمَلُونَ ٨٥

Kemudian kamu ini (wahai Bani Israil), kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri dan kamu usir satu puak dari kaum kamu keluar dari kampungnya; 

kamu pula saling bantu-membantu (dengan orang lain) untuk menentang mereka dengan melakukan dosa dan penganiayaan; 

padahal kalau mereka datang kepada kamu sebagai orang tawanan, kamu tebus mereka; sedang perbuatan mengusir mereka diharamkan juga atas kamu. 

Sesudah itu maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain? 

Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. 

Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.


Keterangan ayat 85 hal 18

Ayat ini sebenarnya terhadap kepada Bani Israel, tetapi untuk pengajaran kepada kita kaum Muslimin. 

Barangsiapa yang percaya dan menurut sebahagian Kitab, tetapi meninggalkan sebahagiannya, maka ia mendapat kehinaan dan kesusahan di atas dunia, sedang di akhirat akan dimasukkan ke dalam neraka. 

Banyak golongan islam, kita lihat mereka mengerjakan sembahyang, puasa, haji dan sebagainya, tetapi mereka mengambil hak orang atau hak negara, menganiaya, mencaci, (mengumpat), iri hati, takbur, adu mengadu, memutuskan silaturrahim (bermusuh-musuhan) dan sebagainya. 

Maka orang yang seperti itu, adalah beriman dan menurut sebahagian Al-Quran tetapi kafir (ingkar) kepada sebahagian yang lain. 

Oleh sebab itu adalah balasan untuk mereka kehinaan dan kesusahan di atas dunia, sedang di akhirat diseksa pula. Dengan keterangan ini patutlah kaum Muslimin insaf, supaya mereka beriman dan menurut apa-apa yang diperintahkan Allah SWT dalam Al-Quran semuanya, bukanlah dengan menurut satu dua ayat saja. 




No comments: