16 July, 2024

Tafsir Surah Al-Baqarah (Lembu Betina) | Ayat 121

Dimulai dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang.



ٱلَّذِينَ ءَاتَيۡنَٰهُمُ ٱلۡكِتَٰبَ يَتۡلُونَهُۥ حَقَّ تِلَاوَتِهِۦٓ أُوْلَٰٓئِكَ يُؤۡمِنُونَ بِهِۦۗ وَمَن يَكۡفُرۡ بِهِۦ فَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡخَٰسِرُونَ ١٢١

Orang-orang yang Kami berikan Kitab kepada mereka, sedang mereka membacanya dengan sebenar-benar bacaan (tidak mengubah dan memutarkan maksudnya), mereka itulah orang-orang yang beriman kepadanya; dan sesiapa yang mengingkarinya maka mereka itulah orang-orang yang rugi.


Keterangan ayat 121 hal 25

Golongan yang membaca kitab suci sebenar-benarnya membaca, nescaya mereka percaya kepadanya serta menurut apa-apa pelajaran yang tersebut di dalamnya. 



Golongan Islam sekarang banyak yang membaca Al-Quran, tetapi mereka tiada memperhatikan isinya dan tiada pula mengambil pelajaran daripadanya. Mereka membacanya untuk menjadi lagu dan penggirangkan hati, sedang isinya yang penting-penting tiada mereka fahamkan. 

Apabila isi Al-Quran dibaca tapi tidak difahami dan dihayati.


Oleh sebab itulah banyak orang Islam yang tiada berubah budi pekertinya dan tiada takut memperbuat kejahatan, pada hal ia kerap kali membaca Al-Quran. Ini tidak lain, hanya kerana ia tiada memperhatikan isinya. 

Golongan Arab dahulu kala tak adalah yang memperhalus budi pekerti mereka, selain daripada petunjuk Al-Quran. 


Apakah sebabnya petunjuk Al-Quran tiada mujarab untuk memperbaiki budi pekerti kita?

Itu tidak lain, hanya kerana kita membaca Al-Quran, tanpa mengerti maksudnya. 




No comments: