19 July, 2024

Tafsir Surah Al-Baqarah (Lembu Betina) | Ayat 142 - 144

Dimulai dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang.


Keterangan menasikhkan kiblat ayat 142 - 144

Sesetengah ulama mengemukakan dalil bahawa ada ayat Al-Quran yang mansukh (diubah hukumnya) iaitu mula-mula Nabi SAW dan para sahabatnya menghadap kiblat ke Baitul Maqdis. Kemudian dinasikhkan (diubah) dengan menghadap Kaabah. 


Jawapan: 

Hal itu memang benar. Tetapi tidak ada satu ayat pun dalam mushaf Al-Quran yang menyuruh menghadap ke Baitul Maqdis. Kemudian datang ayat yang lain menasikhkannya. 

Menghadap ke Baitul Maqdis adalah perbuatan (sunnah) Nabi SAW, bukan bersumber kepada ayat Al-Quran. Jadi di sini hanya menasakhkan sunnah dengan Kitab (Al-Quran), bukan menasikhkan ayat Al-Quran dengan ayat Al-Quran.


Merujuk kepada ayat 143 ...

"Begitulah Kami jadikan kamu umat yang pertengahan..."

Ertinya, pertengahan antara berlebih-lebihan dan ketaksiran (kelalaian). Sesetengah orang mengutamakan urusan dunia dan melalaikan amalan akhirat atau sebaliknya. Atau mengutamakan material dan melalaikan spiritual atau sebaliknya. 

Yang baik ialah pertengahan dan seimbang antara kedua-duanya. Itulah sifat umat yang pertengahan. 


Keterangan ayat 144 hal 30.

Mula-mula Nabi Muhammad SAW dan para sahabatnya waktu sembahyang menghadap Baitul Maqdis. Kemudian turun wahyu supaya menghadap ke arah Kaabah. 

Adapun hikmahnya (rahsianya) menghadap Kaabah itu, iaitu ia mula-mula tempat sembahyang (beribadat) yang disuruh Allah mendirikannya di tanah Arab sebagai peringatan, bahawa ia masjid lama. Dan lagi untuk pelajaran kepada golongan Islam supaya mereka bersatu haluan dan tujuan. 

Oleh sebab itu mereka disuruh Allah SWT menghadap ke arah yang satu, waktu sembahyang. Sekali-kali bukanlah maksudnya untuk menyembah Kaabah atau meminta rahmat kepadanya, kerana ia dibina dari batu-batan yang tiada melarat dan tiada pula manfaat. 

Tetapi kerana Allah SWT menyuruh kita menghadap kepadanya maka wajib kita tunduk menurut perintah Allah SWT itu. Dalam pada itu, kita mempunyai kepercayaan yang tetap bahawa Yang Maha Kuasa ialah Allah SWT semata-mata. 




No comments: