20 July, 2024

Tafsir Surah Al-Baqarah (Lembu Betina) | Ayat 153

Dimulai dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang.

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱسۡتَعِينُواْ بِٱلصَّبۡرِ وَٱلصَّلَوٰةِۚ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلصَّٰبِرِينَ ١٥٣

"Wahai sekalian orang-orang yang beriman! 

Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar"


Keterangan ayat 153 hal.31

Untuk menyempurnakan suatu pekerjaan atau menyampaikan suatu cita-cita, haruslah dengan berhati tetap serta sabar. 


Jika kita ditimpa kesusahan dan cubaan dalam mengusahakannya, hendaklah kita cari daya upaya untuk menghilangkannya, serta kita periksa sebab-sebab yang menghalanginya supaya boleh kita hindarkan pada masa yang akan datang. Sesekali tidak boleh kita berhati keluh-kesah atau berputus-asa kerana suatu cubaan yang menghalangi pekerjaan kita itu. 


Begitu juga harus meminta tolong dengan sembahyang, kerana dalam sembahyang itulah kita meminta tolong kepada Allah SWT serta minta petunjuk supaya kita melalui jalan yang lurus untuk menyampaikan cita-cita kita itu. 


Oleh sebab itu hendaklah kita bekerja dengan sehabis-habis tenaga, serta minta pimpinan daripada Allah SWT. 


Orang yang sebenarnya Islam, ia bekerja dengan kekuatan jasmani dan rohani. Dengan jalan begini, golongan Islam dahulukala memperoleh kemajuan yang menakjubkan dunia. 


Merujuk kepada ayat 151

كَمَآ أَرۡسَلۡنَا فِيكُمۡ رَسُولٗا مِّنكُمۡ يَتۡلُواْ عَلَيۡكُمۡ ءَايَٰتِنَا وَيُزَكِّيكُمۡ وَيُعَلِّمُكُمُ ٱلۡكِتَٰبَ وَٱلۡحِكۡمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمۡ تَكُونُواْ تَعۡلَمُونَ ١٥١

"(Nikmat berkiblatkan Kaabah yang Kami berikan kepada kamu itu), samalah seperti (nikmat) Kami mengutuskan kepada kamu seorang Rasul dari kalangan kamu (iaitu Muhammad), yang membacakan ayat-ayat Kami kepada kamu, dan membersihkan kamu (dari amalan syirik dan maksiat), dan yang mengajarkan kamu kandungan Kitab (Al-Quran) serta Hikmat kebijaksanaan, dan mengajarkan kamu apa yang belum kamu ketahui."


Erti hikmat (hikmah) bagi manusia, iaitu mengetahui sesuatu serta mengetahui rahsianya, faedahnya dan maksudnya seperti hikmah solat. 

Erti hikmah bagi Allah SWT, mengadakan sesuatu dengan sebaik-baiknya dan sekukuh-kukuhnya. 


Hakim = Yang Maha Bijaksana dalam mengadakan segala sesuatu. 




No comments: