05 August, 2024

9 proven TIME MANAGEMENT tips: Get More Done In a Day than others do in a week by Little Bit Better

 

Intro 

Tip #1 - Manage your time well by splitting your day into blocks

Uruskan masa anda dengan baik iaitu dengan membahagi-bahagikan hari anda kepada blok-blok. 

Block #1 - Strategic block, minimum 3 hours

Strategic block adalah blok masa di mana anda bekerja pada tugas strategik, minimum 3 jam. Tanpa emel, tidak bercakap-cakap dengan rakan sekerja malah tidak berangan-angan langsung tentang apa nak dimakan semasa tengahari nanti.


Block #2 - Buffer block

Tujuan blok ini adalah untuk mengendalikan tugas-tugas kecil seperti emel, menelefon anak-anak atau sebagainya. 


Block #3 - Breakout block

Kejayaan bukanlah tentang kerja keras sepanjang masa. Anda harus sentiasa recharge supaya anda sentiasa boleh bekerja pada kapasiti penuh dan lebih fokus.


Tips #2 - Work Life Balance is a Lie

When you intentionally create an imbalance and direct the time and energy toward 1 or 2 areas of your life. INTENTIONAL IMBALANCE is to put your energy where you want it to go

Keseimbangan kehidupan bekerja adalah satu pembohongan. Anda begitu berjuang untuk mencari keseimbangan di antara kesihatan, rakan, keluarga, kerja dan masa peribadi sendiri. 

Jadi anda memutuskan untuk memberikan masa dan tenaga yang sama kepada setiap daripada mereka. Masalahnya akan timbul apabila anda tidak sempat dan mula menjadi kecewa. 

Kejayaan tidak boleh dicapai dengan mengimbangi masa anda dalam setiap bidang kehidupan. Kejayaan berlaku apabila anda sengaja mencipta keseimbangan dan mengarahkan masa dan tenaga ke arah satu atau dua bidang kehidupan anda. 

Detik-detik berbeza dalam hidup akan memerlukan jumlah tenaga yang berbeza dan tidak ada yang salah dengannya. Tujuan ketidakseimbangan yang disengajakan adalah untuk meletakkan tenaga anda di tempat yang anda mahukannya. 


Tip #3 - Avoid Having Too Many Goals

Elakkan dari mempunyai terlalu banyak matlamat. Terlalu banyak matlamat bermakna terlalu banyak strategi dan halangan. Ia akan mempercepatkan kehilangan tenaga dan akan membuatkan anda berputus asa. 


Tip #4 - Create a routine

You need a routine for everything

Pelaksanaan anda akan banyak menderita jika anda tidak membentuk rutin. Anda memerlukan rutin untuk segala-galanya. Dari tidur anda hinggalah kepada masa anda bekerja. 


Tip #5 - Create your model week

If your plan is realistic or not

Model mingguan anda adalah seperti satu senario yang sempurna di mana anda akan menyelesaikan segala-galanya. Sebaik sahaja anda mula merekabentuk model mingguan anda, anda dengan cepat akan dapat mengatakan samada rancangan anda itu realistik ataupun tidak. 

Jika rancangan itu tidak realistik, anda tidak akan dapat mencari ruang kalendar mingguan anda untuk meletakkan beberapa tugasan. Pastikan anda melakukan ini sebelum anda memulakan minggu pertama anda. 


Tip #6 - Avoid focusing on tasks that involve your weaknesses 

Elakkan fokus kepada tugasan yang melibatkan kelemahan anda. Kebanyakan tugasan anda yang sedang dikerjakan haruslah berdasarkan kepada kekuatan anda, bukannya kepada kelemahan anda. 


Tip #7 - You are allowed to say NO

Apabila seseorang menjemput anda ke sesuatu tempat atau seseorang telah meminta anda untuk melakukan sesuatu, katakan Tidak seboleh mungkin. 


Tip #8 - Don't multitask

Apabila anda menumpukan perhatian anda kepada pelbagai arah, anda tidak menggunakan sepenuhnya diri anda untuk mana-mana tugasan. Anda terlalu banyak kerja dan keletihan. Kemungkinan hasilnya merosot dan akhirnya anda tidak menguasai apa-apa. Anda hanya menjadi biasa-biasa sahaja dalam beberapa perkara. 


Tip #9 - Some tasks will not get done and it is okay

Beberapa tugasan tidak akan selesai dan ia adalah tidak mengapa. Ramai orang yang percaya mereka boleh melakukan semuanya. Mereka bekerja siang dan malam untuk mengejar segala-galanya di atas kertas mereka. 

Mereka menumpukan kepada perkara yang boleh mereka lakukan dengan cepat untuk menyingkirkannya yang mana meletakkan tugas strategik mereka dalam bahaya. Beberapa tugasan akhirnya akan gagal dan ia tidak mengapa. Tetapi tugasan itu janganlah sekali-kali menjadi tugasan strategik. 


Tip #10 - Celebrate

Akhirnya di sini, adalah tip bonus dari pengalaman peribadi saya sendiri. Sleep Well 

Tidur dengan nyenyak. Saya tidak dapat menekankan kepentingan tidur. Ia adalah petua produktiviti yang paling terbaik yang anda perlukan. 


Saya tahu betapa menderitanya hidup saya apabila saya tidak dapat tidur dengan cukup. Tetapi masih sangat kerap tidur adalah perkara pertama entah bagaimana saya akhirnya berkorban apabila keadaan menjadi sukar. 

Walaupun pada hakikatnya, saya tahu betapa pentingnya ia. Jadi pantau tidur anda. Ini adalah kawasan yang saya lakukan yang terbaik untuk memperbaikinya sebaik mungkin. 


Peminat Little Bit Better




No comments: