28 September, 2023

Mutiara


Hidup kita tidak selalunya indah dan tidaklah selalunya suram. Naik turun itu biasa. Kitalah yang ubah nasib kita. Semacam apa yang kita nak. Teruskan jadi diri sendiri. 

Last time, kita terperangkap dalam looping world. Susah nak keluar dari dunia yang kita ciptakan sendiri. Terperangkap. Tak mampu untuk keluar. Tiada keyakinan untuk teruskan sendirian. Kita ada terlalu banyak alasan. Kita terpaksa cari point untuk exit plan. Kebiasaannya, kita akan bagi masa untuk sync antara hati dan akal. Kalau takselari, kebiasaannya kita akan patah balik. 

Apabila berkongsi tentang looping world ni, bukanlah yang pertama kali berlaku. Dah banyak kali terjadi. Sejak dari kita kecik lagi. Dari mula berkawan seusia 4 tahun. 


Trauma dengan Rakan Perempuan. 

Ini kenangan yang paling pahit. Paling terpahit. Impak besar dalam hidup kita. Sejak trauma dengan kawan-kawan perempuan, kita tiada lagi kawan rapat. Kita hanya berkawan atas urusan sahaja. 


Trauma dengan Lelaki Bujang

Lelaki bujang tidak pandai menjaga perasaan dan lebih pentingkan kita yang jaga hati mereka. Tiada effort yang lebih untuk memenangi hati kita. 


Trauma dengan Laki Orang

Sikap peramah kita dianggap cubaan mengorat. Ehhh...


Dunia Sendiri

Syukur, disebabkan kita tiada close friend, tiada kawan baik, tiada kawan yang dipercayai. Tiada kawan sejati. Allah rezekikan anak-anak yang amat mengambil berat. Anak-anak yang sentiasa memberi sokongan.

Senang begini. Tiada yang menyakiti, tiada yang memaksa, tiada yang buat hati ni luka bernanah. Kita bintang virgo + libra. Sikap kita tidaklah overthink atau overact, banyak memerhati, kurang bersembang, sukakan miniature, sukakan menda rare


Start Semula

Kita belajar untuk menilai seseorang dengan mata hati. Memohon petunjuk dalam setiap perkara yang kita perbuat. Fokus kita pada anak-anak dan sahsiah diri. Selama ini sangat terpesong dalam pegangan hidup. 

Taat pada sesuatu yang bukan milik kita. Menyesal sangat. Moga Allah ampuni segala dosa-dosa ini. Terlalu kotor dengan dosa. Sehingga sekarang masih terasa bekas dosa yang dipalitkan. 

Kita start belajar untuk tidak menyalahkan sesiapa pun dalam apa yang telah terjadi. Semuanya silap diri sendiri yang tersesat dan terpedaya dengan keindahan sementara. Semua itu hanyalah ilusi.


Berubah

Tahun 2021 - banyak yang telah terjadi

Tahun 2022 - impak dari perkara yang telah terjadi

Tahun 2023 - exit plan

Hari-hari menangis sebab tak mampu untuk berubah. Dengan izinnya, Allah Yang Maha Pengampun dan Memakbulkan Doa.. 

Dari hari ke hari, perhubungan kitorang mula dingin bagaikan ais. Tiada lagi perhatian, tiada lagi sharing, good morning n good night hanya buat syarat sahaja. Perlahan-lahan Allah pisahkan kami. 


One day, sesuatu telah terjadi.. 

Akhirnya, kita telah berjaya. Now I am free! Syukur sesangat. Dah boleh senyum dengan puas. Dah boleh buat apa yang kita suka. Dah bebas. Satu hadiah yang paling indah dari Allah. Terima kasih banyak-banyak Allah. Hanya padaMu hamba mengadu, meminta perhatian dan kasih sayangMu lebih luas melebihi segala-galanya.

Pada hari tu, Allah hadiahkan love di langit. Indah sungguh hari tu. Segalanya telah berubah. 


Yakin

So, percayalah dan yakinlah dengan Allah. Mintalah apa sahaja dengan Allah. Tak kiralah siapa kita, mintalah ... Usah diminta dengan manusia, usah gantung harapan dengan insan. Usah mengeluh pada sesiapa melainkan dengan Dia. 



#spreadlove Putrajaya


No comments: